پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119210
بيکاري ۱۰۶ هزار نفر با مدارک ارشد و دکترا
تاریخ انتشار : 1393/07/22 08:19:57
نمایش : 1619
وزير کار اظهارداشت: ۱۰۶ هزار کارشناس ارشد و دکترا در رشته کشاورزي داريم که بايد براي اشتغال آنها نيز برنامه ريزي کنند که روستا در اينباره مهم است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بررسي جديدترين تحولات بازار کار ايران نشان مي دهد با وجود اينکه در تابستان بايد انتظار رونق مشاغل کشاورزي را به لحاظ افزايش حجم فعاليت هاي اين بخش داشته باشيم، اما در تابستان امسال ۵۲ هزار و ۹۰۳ نفر از شاغلان بخش کشاورزي کشور کاهش يافت.

متاسفانه بخش کشاورزي در يکي دو دهه اخير نتوانست آنچنان که بايد در ايجاد اشتغال کشور نقش داشته باشد؛ در حالي که کشاورزي در برخي از کشورهاي جهان به تنهايي بخش قابل توجهي از اشتغال زايي را بر عهده دارد. در ايران حتي فارغ التحصيلان بخش کشاورزي نيز نتوانسته اند فرصت هاي مناسبي را براي اشتغال در اين حوزه بيابند.

در سال هاي گذشته برخي گزارش ها نشان داد که دستکم ۵۰۰ هزار فرصت شغلي کشاورزي طي دستکم يک دهه گذشته نابود شده است. به صورت کلي، بخش کشاورزي در طول سنوات اخير بين ۱۸ تا ۲۰ درصد از اشتغال کشور را ايجاد کرده است.

بيکاري ۱۰۶ هزار نفر با مدارک کارشناسي ارشد و دکترا

آخرين امار ارائه شده از سوي مرزک آمار ايران حاکي از اشتغال زايي ۴ ميليون نفري کشاورزي در کشور دارد. متاسفانه با وجود ميليون ها هکتار زمين قابل کشت در ايران، کاهش گرايش به مشاغل کشاورزي، عدم حمايت کافي از کشاورزان، واردات بي رويه محصولات کشاورزي، حذف حمايت هاي دولت ها از کشاورزي مانند تامين سم، کود و بذر مورد نياز کشاورز با قيمت هاي مناسب، ناتواني در تامين آب مورد نياز کشت در مناطق مختلف کشور و مسائلي از اين دست باعث شده تا کشاورزي در ايران از توسعه مناسبي برخوردار نباشد.

علي ربيعي؛ وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به جديدترين آمار بيکاري در بخش کشاورزي از برنامه ريزي براي ايجاد ۵۰ هزار فرصت شغلي خبر داد و گفت: روستاها ظرفيت مناسبي براي ايجاد شغل دارند و مي توانند معضل مهاجرت را ساماندهي کنند و اگر عمران روستاها مورد توجه باشد، مي تواند به جذب فارغ التحصيلان دانشگاه ها کمک کند.

وزير کار اظهارداشت: ۱۰۶ هزار کارشناس ارشد و دکترا در رشته کشاورزي داريم که بايد براي اشتغال آنها نيز برنامه ريزي کنند که روستا در اينباره مهم است.

با وجود کاهش سهم بخش کشاورزي از اشتغال زايي، بر سهم بخش صنعت در تابستان امسال به گواه آمارها ۲۳۸ هزار و ۸۷۹ نفر افزوده شده است. کارشناسان بازار کار مي گويند، افزايش سهم بخش صنعت از اشتغال زايي به معناي کاهش مطمئن نرخ بيکاري و در واقع بهبود وضعيت بازار کار خواهد بود؛ بنابراين بسيار حائز اهميت است که دولت ها بتوانند در زمينه توليد و رشد صنايع کشور، اقدامات موثري را انجام دهند.

خدمات به عنوان يکي از بخش هاي ۳ گانه اصلي تاثيرگذار در اشتغال زايي، در تابستان امسال ۲۰۶ هزار و ۳۴۲ اشتغال زايي جديد داشته است. رشد خدمات و اشتغال زايي خدماتي در کشور طي يکي دو دهه اخير به سرعت اتفاق افتاد و در حال حاضر، بيشترين ميزان اشتغال ايجاد شده در کشور از طريق خدمات است.

۵۰ درصد اشتغال کشور خدماتي است

هم اکنون ۷ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر از طريق بخش صنعت و ۱۰ ميليون و حدود ۲۰۰ هزارنفر نيز از طريق فعاليت هاي بخش خدمات اشتغال دارند. با وجود اينکه کارشناسان بازار کار معتقد به لزوم رشد اشتغال زايي صنعت و کشاورزي هستند، مطرح مي کنند رشدي که در مشاغل خدماتي کشور اتفاق مي افتد بايد در توليد باشد که منجر به کاهش نرخ بيکاري در درازمدت شود.

با وجود اينکه به عقيده کارشناسان بازار کار، اشتغال در بخش خدمات به اندازه مشاغل کشاورزي و صنعتي پايداري ندارد، اما هم اکنون حدود ۵۰ درصد از کل اشتغال موجود کشور خدماتي تلقي مي شود.

يکي از مسائل عجيب در آمارهاي اشتغالي جديد دولت، خروج يکباره ۱۶۰ هزار و ۴۶۱ زن شاغل از بازار کار کشور است. اين ميزان ريزش نيروي کار زن تنها در فاصله فصل بهار تا تابستان اتفاق افتاد. اين موضوع نشان دهنده احتمال افزايش اخراج نيروي کار زن در کشور و جذب مردان به جاي آنها است؛ در عين حال نمي توان تاثير هرچند اندک تصميم خود زنان براي خروج از بازار کار را در اين بخش ناديده گرفت.

طبق آمارهاي جديد، در فاصله بهار تا تابستان امسال ۱۲۱ هزار و ۳۶۴ نفر بر جمعيت شاغلان در شهرهاي کشور افزوده شد، اما در همين مدت هزار و ۷۰۷ نفر در فاصله بهار تا تابستان در روستاها بيکار شده اند يا در جستجوي شغل از روستاها به شهرها مهاجرت کرده و احتمالا از اين طريق در آمار جويندگان شغل و يا شاغلان شهرهاي کشور محاسبه شده اند. البته اين احتمال نيز وجود دارد که آنها در روستاها باشند و هنوز موفق به يافتن شغل جديدي نشده باشند.

در بخش مربوط به اشتغال ناقص نيز در حال حاضر يک ميليون و ۸۴۸ هزار و ۹۸۰ نفر از شاغلان کشور داراي اشتغال ناقص هستند که نشان دهنده قرار داشتن بخشي از نيروي شاغل کشور در مرز بيکاري و از دست دادن شغل است.

وضعيت شاغلان در مرز بيکاري

اگر بتوان شاغلان در مرز بيکاري را نيز نوعي بيکار پنهان محسوب کرد، با جمعيت ۲ ميليون و ۲۵۷ هزارنفري بيکاران مطلق کشور؛ تعداد بيکاران در مرز ۴ ميليون و ۱۰۶ هزارنفر قرار دارد. مرکز آمار در تعريف اشتغال ناقص معتقد است: افراد داراي اشتغال ناقص شامل تمام شاغلاني است که در هفته مرجع، حاضر در سرکار يا غايب موقت از محل کار بوده و به دلايل اقتصادي نظير رکود کاري، پيدا نکردن کار با ساعت کار بيشتر، قرار داشتن در فصل غيرکاري و ... کمتر از ۴۴ ساعت کار کرده، خواهان و آماده براي انجام کار اضافي در هفته مرجع بوده اند.

بر اساس آخرين آمارها، گرايش به اضافه کاري در ايران افزايش يافته و تعداد افرادي که در هفته بيشتر از ۴۹ ساعت کار مي کنند در تابستان امسال به ۴۰.۲ درصد معادل ۸ ميليون و ۶۴۲ هزار و ۹۰۸ نفر از مجموع کل شاغلان کشور رسيده است. در بهار امسال، تعداد شاغلاني که اضافه کاري انجام مي دادند ۸ ميليون و ۴۰۰ هزار و ۶۸۳ نفر بود.

نکته جالب توجه درباره انجام اضافه کاري در ايران اينکه هم اکنون تمايل افراد به اضافه کاري در روستاها نيز افزايش يافته و در حال برابري با شهرهاي کشور است که اين مسئله نشان دهنده افزايش هزينه هاي زندگي در روستاها و خروج مناطق روستايي از زندگي هاي سنتي گذشته و ورود به فضاهاي جديد امروزي است؛ البته تعداد شاغلاني که در شهرها و روستاها اضافه کاري مي کنند به هيچ وجه نزديک به يکديگر نيست که آن هم به بالاتر بودن تعداد کل شاغلان شهرهاي کشور باز مي گردد.

به صورت کلي تعداد شاغلان کشور در تابستان امسال ۲۱ ميليون و ۴۹۹ هزار و ۷۷۲ نفر بود که اين تعداد در بهار سال جاري ۲۱ ميليون و ۱۰۷ هزار و ۲۴۵ نفر بوده است. مقامات دولتي عنوان کرده اند تعداد شاغلان کشور تا سال ۱۴۰۰ بايد به ۳۵ ميليون نفر بالغ شود که در اينصورت لازم است تا آن زمان دستکم ۱۴ ميليون شغل جديد ايجاد شود.
 
 
 
محمد
| |
1393/07/22 15:17:34
0
1
فارق التحصیل بیکار وقتی تو ایران کار پیدا نکرد میره خارج و نیروی متخصص کشور صنعتی رو شکل می ده فارق التحصیل کارشناسی ارشد و دکترا باارزشترین سرمایه کشور است و نباید بیکار باشد
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html